lördag 21 januari 2012

Jakten i dag.

Storjakt med Brändamåla + några intilliggande marker.
ca35 pass skyttar och 4 hundförare samlades kl 08,00 hos Anders.
Han hade planen klar och på rekordtid sattes alla passare ut. Tog ca 30min innan alla var på rätt plats. Helt otroligt bra upplagt.
Alla hundförare fick vägvisare med sig vilket är en jättefördel då dom känner markerna och vet var grisarna brukar ligga. Då slipper man gå milvis innan man hittar rätt.
Tog inte många minuter innan det kom rapporter om att hundarna hittat gris. Tyvär hittade bara Bella en älg som sprang iväg på liv och död....trots att vi gick i ett område med mycket bök och spår...Känns väl sådär att hon inte kunde finna några grisar då jag tror det fanns i buskarna. En skytt skjöt mot en gris som gick vidare och jag var först på plats men Bella är en helt kass spårhund om det inte finns blod i spåret. Hon brydde sig inte om det alls. Kallade dit Johan med Nelly och hon drog iväg i spåret och efter 10min så small ett skott och grisen som var oskadd låg nu död hos en pass skytt.
Hände massa hela tiden och det small även några skott till lite överallt.

En karelare blev lite skadad av en STOR galt. Blev ett litet stick under i bogen och några bett i bakbenen men det brydde den sig inte om utan fortsatte att mala på. Härliga hundar =). Gick bra med hunden som klarade sig utan vetbesök denna gången.

Samanfattat så föll 4 grisar på denna riktigt trevliga jakt. Fanns riktigt bra med gris här och troligen mycket mer än vi trodde. Bådar gott inför nästa sesong då Anders lovat att vi skall prova detta igen. Ser verkligen fram mot detta.

Tack till dom andra hundförarna Fredrik, Johan och Thomas som ville hänga med och prova detta området.

Störst tack till Anders och Chatrin som ordnat detta och som även bjöd på grillad korv och dricka. Allt riktigt bra ordnat med Skyttar och utskrivna kartor.
STORT TACK FÖR ATT VI HUNDFÖRARE FICK KOMMA.

6 kommentarer:

  1. Oj vad kul!! Tänk om man kunde vara med på något sådant! Tur att vovven som blev skadad klarade det bra. Synd att Bella inte fick någon gris. Klarade hon sig bra att springa med sitt nya skydd?

    SvaraRadera
  2. Fick västen i går men den blir för lång. Går mot ljumskarna bak på henne. Kan inte ta en mindre för då räcker den inte runt bogen :-(. Får nog bli en måttsydd om det skall passa hennes kropp.

    SvaraRadera
  3. Kul med bra jakt. Ibland är det mycket gris och med bra folk och hundar blir det riktigt kul. :)

    SvaraRadera
  4. Så är det fredrik. Har försökt gratulera dig till dom 2 grisarna i dag men det fungerar ej att kommentera på din sida nu. STORT GRATTIS =)

    SvaraRadera
  5. Jag kan inte kommentera Fredrik heller. Flera andra har problem med kommenterafunktionen.

    SvaraRadera
  6. Tack Kent.
    Det var ju inte bra alls med kommentarerna. Jag får hänvisa ev kommentarer hit. ;)
    Jag vet att jag heller inte kan kommentera via IE men i Firefox går det bra. Jag får nog ändra min layout.

    SvaraRadera