lördag 22 oktober 2011

jakten i dag

Började och drog mig år norränden på marken. Bella drog inväg en resa på 400m men vände vid lyckebyån. Kollade när jag kom fram och det var språngslag efter älg. Troligen simmade dom över till andra sidan. Gick sen ner mot vassen och skulle ut mot en ö mitt i vasseländet. Så jäkla mycket vatten forfarande att jag var helt dyngsur innan jag kom fram. Där ute fanns det knappt någon bark kvar på en enda videbuske. Där ute har dom fått vara ifred och varit mycket. Bella drog ner mot vassen från ön och försökte ta sig ut i en videremsa men lyckades ej simma igenom alla grenar och skit. Stog där med näsan i vädret och kände älgarna.....Var bara att ta sig iland igen. Rundade hela marken så jag kom mot skyttarna från andra hållet. När vag var ca 300m från 1a skytten så brakar det loss älg med en vilt gapande Bella efter sig. Passerade Per på 2m håll i tornet och rakt ut i vassen. Bella hängde med ca 300m ut men sen fick hon vända. Kan ju varken simma eller springa i det eländet nu. Älgen hade perukhorn och vi ringde styrelsen och kollade om den skulle skutas. Under tiden gick älgen upp från vassen och ställde sig mitt för magnus i hans torn på 60m med full bredsida. Gick sedan in där jag släppte på morgonen.....Bara att koppla hunden , gå runt hela skiten igen och avvakta till vi fick besked.........Fick besked efter typ 30min att den INTE fick skutas.....Kunde tydligen vara en hormonrubbning som skulle gå över till nästa år för älgen såg inte sjuk eller undernärd ut. FAN MED. Ja ja mitt flyt håller i sig. Släppte bella där älgen gått in bara på kul och jag såg på ca 300m när den traskade iväg. Bella tog slagen och drog efter men vände på 400m och kom förbi mig för att typ visa upp sig innan hon tog den i vind och drog iväg norröver mot lyckebyån.




Så var det med denna jakten........FAN ATT DET INTE SKALL GÅ ATT FÅ KULL NÅTT FÖR HUNDEN.

5 kommentarer:

  1. Roligt. hur länge drev hon?

    SvaraRadera
  2. Blev kanske 5-600m rakt ut i vatten och vass sen kom hon inte fram längre. Bara hög vass, vatten, videsnar och dy om vart annat där ute där älgen sprang. När jag släppte på på kul på samma älg igen så drog hon upp till ån och släppte (ca 800m skulle jag tro) Blir inte så långt förföljande i sådan teräng.Hon var nog rätt trött med efter den resan vi gick.....Fan vad vatten det är där ute. Hundarna kan varken springa eller simma i skiten.

    SvaraRadera
  3. Låter som de kan vara farligt om hundarna får tag på gris där.. Hur länge har hon drivit som längst o hur är hon i söket?

    SvaraRadera
  4. Drev och ställde gris förra året på sista jakten tills vi sköt för en annan hund 50m vid sidan av där hon ställt sin gris. Då ståndskall ca5-10min sen drev i 300m innan ställde om på nytt. Stog ca 10min tills vi sköt bredvid.

    Älg har hon stått med typ 5min sen oftast drev ca500-800m men dom har då gått över ån eller ut i vasshelvetet :-(

    Hjort 1gång ca800m rakt ut då hjorten sprang rakt på mig i upptaget.

    Söket har varit kass men har blivit betydligt bättre men ej bra. Söker ca 50-100m från mig om hon inte hittar färska spår. Då följer hon ca 4-500m Finner hon inget eller kommer ikapp så släpper hon.

    Hon har inte varit i kontakt med gris sedan förra vintern då dom helt försvann från vår mark. Brukar vara gott om i vassen men vattnet är aldeles för högt där nu.

    SvaraRadera
  5. Okej hon är ju fortfarande ung och oerfaren så de kan nog bli bättre. De är bara till o ta alla tillfällen till jakt med henne som du kan!

    SvaraRadera