måndag 10 oktober 2011

1a dagen på älgjakten.

Mörk morgon och en bra bit att gå så jag fick vänta en stund på skjutljuset. På plats så hände inte ett skit. Passgrannen hade därenmot en STOR tjur och 2 kvigor hos sig men som sagt så var det kalv som gällde först.
Vid lunch så åkte vi till en mark vi har en bit ifrån huvudmarken. Släppte en kleine munchenländer som fick tag på några grisat rätt omgående. Drev dessa kanonbra men dom drog sig ur marken. Släppte i en sista plantering och jag hängde med hundföraren. Efter typ 5 min så skriker hunden bara 15m från mig och ett rådjur håller på att springa över hundföraren. Gick typ 3min till när hundföraren ropar GRIS GRIS GRIS på radion och jag fryser i steget. Står på ett ben i en evighet men får syn på ett galthuvud bakom en stamm. Finns lite tunt ris framför och den tittar på mig. Drar en smäll i stickhålet och grisen exploderar ivag mellan stammarna. Finns inga luckor och drar en smäll när jag tycker  men det är för mycket träd ivägen så skottet når inte fram. Hittar en lucka på knappt en meter och drar en smäll så grisen flyger upp i luften, rullar runt och blir liggande.Phu. Skönt när dom ramlar så man ser dom i en sådan tät plantering. Utan halvautomat så hade man bara fått iväg en bula innan grisen hade försvunnit. 1a smällen satt i stickhålet 2a bom och 3dje rakt genom lungorna. 1a gången jag skjuter vilt med helt öppna riktmedel. Stoppade kikaren i innerfickan 10min innan....Puh.

blev en sittning i kväll med men det hände inget i blåsten och regnet.

Nya tag i morrn.

3 kommentarer:

  1. Det var ju lite action för dig idag då. Bra jobbat!!

    SvaraRadera
  2. He he. Då vet jag en som hade puls som heter duga!! :)
    Grattis än en gång.

    SvaraRadera