söndag 20 januari 2013

Helgen.

Tja...Lördagen i Fur. Grisjakt. Kompisen Johan från Tingsryd nerbjuden och vi gick med Fiffi, Bella och Nova. Fiffi drog iväg och började ösa på nästan genast. Johans Nova hittade ett gång grisar som hon hämtade och drog iväg med i omgångar. Fiffi kom närmare och närmare och nu dök 4 hundar på vad som visade sig vara ko och kalv. Det gick i sakta gångstånd och stånd. Jag gick runt för att stöta loss hårt så hundarna skulle släppa. Resultatet av detta blev att Bella och Nova blev kopplade. Fiffi och grannlagets jämte kopplade jag 3 tim senare på ståndskall på kon som ställt av kalven.
Mycket vilt sågs denna dag men då bara gris skulle skjutas så klarade sig alla rå, rävar och älgar.

Söndag:
Skulle bara iväg en snabbrunda MEN det blev en heldag i dag med ......
Drog tidigt mot Påryd för älg och grisjakt. Trög dag men vi hade både älg och flera grisar på benen men alla lever kvar i skogen....Var inne på 3m på en gris Bella stod med men såg bara snö och granris och en skymt svart päls när den fick nog och drog iväg.

Härlig helg med goda vänner, härligt väder och mycket hundskall i skogen.

5 kommentarer:

  1. Kul att du kom ut på jakt. Vi har ju haft kallt så det var inte ut med taxarna tyvärr. LIte gränsfall med då det är lite för mycket här o där för en tax

    SvaraRadera
  2. Här var det inga problem. -4 i Fur på lördagen och -9 i Påryd på söndagen. Härligt vinterväder.

    SvaraRadera
  3. Ju mer jag tänker på det så är jag säker på att jag gjorde rätt som inte sköt den tänkbara ensamma kalven. Jag är rätt säker på att det var en mindre kviga.

    SvaraRadera
  4. Ju mer jag tänker på det så är jag säker på att jag gjorde rätt som inte sköt den tänkbara ensamma kalven. Jag är rätt säker på att det var en mindre kviga.

    SvaraRadera
  5. Ja man skall aldrig ångra ett skott man inte avlossat. Tycker du gjorde HELT rätt. Jag funderade med på om man skulle skjutit på grisen Bella stod med men jag såg ju bara ryggen och då får det vara även om det varit bra för Bella. Nu finns båda kvar och ni har chance på dom igen =). Tackar så mycket för inbjudan. ALLTID lika kul att få komma upp till er.

    SvaraRadera