torsdag 17 november 2011

Snyft.....

Fan vad allt känns surt nu. Läst en massa om skottberördhet och skotträdsla och det verkar som detta är svårt, Behövs månader med träning varje dag och det verkar ovanligt att det går bort, möjligen avtar.(Har aldrig ångrat något skott som det jag skjöt i helgen och särskilt då det blev en bom.) Detta kan tydligen vara ärftligt eller som här bara komma hux flux även på äldre hundar. Under alla mina år med jakt har jag aldrig stött på en jakthund som är skotträdd.(troligen för att dom plockas bort innan?) Bella skall ju vara både drivande och stå med viltet. Som ståndhund måste det ju funka med skotten då det blir NÄRA hunden.

Hur gör man nu med min bästa kompis? Hoppas på att hon börjar jaga som en gud (som hon gör i hägn)i skogen? Hoppas på att hon tycker det är kul efter att man skjutit 1a grisen för henne? Lägger ner hela skiten och ger bort henne och köper en ny hund? Kommer aldrig att få en hund som Bella igen.
Fy vilket tungt beslut. Kunde knappast lämna bort henne 2 dagar i somras när vi skulle på bröllop.........
FAN :-(

12 kommentarer:

  1. Jag hade en spaniel mellan 1996 och 2006...han var skottberörd...men det försvann då första rådjuret sköts för honom. Dock flämtade han och var som ett plåster varje nyårsafton hela livet. Du ska kanske försöka fånga något rovdjur i en fälla, låta Bella "gå i spåner" över det...(när hon är i lina), sen släppa ut det skjuta det så Bella ser djuret gå omkull...sen släpper du fram henne i linan för att "avsluta jobbet"...
    Går det som jag tror/hoppas så behöver det inte upprepas många gångar före hon istället kommer att titta besviken på dig när du bommar.

    Mvh
    Flemming

    SvaraRadera
  2. RIKTIGT surt o tungt.. förstår dej!
    jag hade bokat hägn o skjutit en gris för henne och sen hoppats på d bästa? innan du tar något annat beslut.. de kan ju bli riktigt bra? jag har ju själv sett henne i hägn o vet vilken kapacitet som finns!

    SvaraRadera
  3. Vi skall försöka få komma till hägn nästa vecka och skjuta om allt går som det skall. Antingen så går det bättre eller slutar hon jaga för all framtid.
    Visst finns kapacitet i hunden men den vill bara inte komma ut i skogen. Är HELT GRYM i hägn.

    Storjakt i Holmsjöskogana i helgen och jag går med Bella så vi får se om nått händer då....

    SvaraRadera
  4. de kommer gå bra kenta! =)

    holmsjö skogarna? var? o med vilka?
    kanske vi ska på samma jakt.. =)

    SvaraRadera
  5. Tror jag nog det kan vara Chrisian :-)
    Skall du gå med Tikka?

    SvaraRadera
  6. Låt hunden vila.

    Ingen jakt förrän du skott-tränat hunden.

    På avstånd låt någon avlossa skott och du med Bella närmar dig skytten medans han fortsätter att skjuta.

    Sedan gäller hägnet med ståndskall och befäst det hela med att skjuta grisen.

    Mvh

    Leif

    SvaraRadera
  7. Håller med Leif. Låt henne vila från jakten tills du varit i hägn med henne. Ge inte upp. Visst kan jag förstå din hopplöshet. Men som jag nämnt innan. VI vill så mycket med våra hundar. Jag har ju Ayla som det går trögt för. Nu börjar det bli bättre och jag tror på henne. Tro på Bella då lyckas hon skall du se...

    SvaraRadera
  8. Lider med dig Kent. Håller tummarna för att det löser sig snart. Har dålig koll på hundar, träning och skotträdsla så kan tyvärr inte komma med något förslag alls. Dock låter det vettigt med vad Leif skriver ovan. Risken är väl annars att hon förknippar skotträdslan med grisen ifall du skjuter för henne nu när hon är som värst, eller?

    SvaraRadera
  9. Här haft en skotträdd basset men det löste sig efter första viltet.
    Men passa dig för nyår tog alltid några dagar med trånga sök efter.

    SvaraRadera
  10. Hej Kenta..
    Ta med Bella och 22:an alt bara ammo och kom upp till mig på backen, du vet vem..? vid din föräldrar så ska vi lösa detta.
    Är sällan eller aldrig enkelt..! men det går..

    Har genom åren botat flera skotträdda jyckar och jag tror inte någon är ohjälplig..
    Det hänger oftast bara insatt tid från din sida..

    //B

    SvaraRadera
  11. Tack alla för svaren.
    //B:Ok Låter nått det :-) Jag kör förbi ditt på söndag morgon. Skall upp och jaga lite längre upp i skogen.(kanske tutar och väcker dig då =))
    Tror jag har ditt tel någonstans. Kollar det och hör av mig.
    Tid har jag och kommer jag att lägga på min kompis ett tag till. JAG GER MIG INTE FÖREN JAG ÄR ÖVERBEVISAD AV ATT HON ÄR KASS NU.

    SvaraRadera
  12. Analysera dom svar du fått och använd det du har mellan öronen.

    Hasta långsamt!

    Mvh

    Leif

    SvaraRadera