söndag 13 november 2011

Hemåt.


Med trötta hundar.

Gick med Thomas och hans Mynchenländer. Passerade 1a planteringen och Thomas hund var flera ggr och vände i ett kärr. Vi tog med oss hundarna och gick ner dit. Stog 3 täta granar i kärret och där trodde vi att det kunde vara nått. Thomas hund var i kanten på granarna och Bella utanför kärret när plötsligt ca 10 grisar i olika storlekar flög ut. Jag var riktigt sugen och tyckte jag låg bra på gris nr2 i raden men skottet blev en BOMM???? Länge sedan detta hände men det var inga optimala förhållanden. Grisarna drog i GOD fart genom kärret och snett ifrån........FAN MED. Ja ja. Det värsta var att Bella inte såg grisarna utan hörde bara 3 skott från Thomas och mig. Hon blev Tokrädd????????och drog iväg åt andra hållet. Gick på med henne igen men hon ville knappt lämna mig....FAN. Ja ja. 1gris och 1 älgkalv blev det skjutet i dag i alla fall.

7 kommentarer:

  1. Tråkigt med hunden!

    Ta fram stora plånboken och åk till ett vildsvinshägn och låt Bella driva och skälla gris. Befäst det hela med att för henne skjuta grisen.

    Kan hjälpa.....

    Mvh

    Leif

    SvaraRadera
  2. Håller med Leif, prova det. Det har hjälpt andra vet jag. Men annars var ju jaktlyckan god

    SvaraRadera
  3. Känns som man sumpat allt nu med ett bomskott. Börjar sannerligen tröttna på Bella nu. Det är bara bakslag hela tiden och jag som är så jaktintresserad behöver ha en hund som fungerar. Skall försöka ta ledigt någon fm i veckan och köra och släppa. INGET kul att komma upp i skogen som hundförare om hon skall springa runt mig.......

    SvaraRadera
  4. Då hade min svåger (Danne) ju mer tur...det var han som sköt gyltan...håller iövrigt med...det är kanske dax att låta Bella "göra mål o öppet mål" (=hägn)...dyrt...nja bara om det inte fungerar...annars är det en bra investering...tycker jag.

    Mvh
    Flemming

    SvaraRadera
  5. Flemming: Det är väl så...Typ sista chansen. Kan inte köpa en hund till som vi bor nu så jag vet inte vad jag skall ta mig till......Synd att hon är så jäkla go hund....Får lägga ner detta och bli passskytt eller lägga ner hela jakten.

    SvaraRadera
  6. Som jag skrivit innan, ge inte upp. Vi vill så mycket med våra hundar. Alla är olika och de måste utvecklas i sin takt. En del går det fortare med och andra inte. Ayla har det gått trögt med söket och hon ville bara gå 50 m fr mig, nu börjar det arta sig även om det blev drev på älg första riktiga långa drevet. Ayla har bra jaktlinjer så jag är inte orolig. Försök vara ute i skogen så mycket du kan. Hägn är ett sätt att kolla av Bella. Mentaltest kan vara något. Leffe på Svensk Jaktvision gör sådant i Trosa.

    SvaraRadera
  7. Det konstiga är att hon skyggar absolut inte för varken älg eller gris. Hittar hon dom så jagar hon på liv och död och särskilt gris så mentalt borde/är hon stark då gris och björn är det jobbigaste mentalt. Har själv gjort lite mentaltester på henne hela tiden och det fungerar bra. Drar undan när det händer nått obehagligt för att direkt vända och undersöka förutom i går med skotten.....

    SvaraRadera