söndag 30 november 2014

En helg med hundskall.

Lördagen var jag medbjuden på en jakt efter älgkviga.
Markägaren och en till var med. Tanken var att någon av dom skulle få skjuta på stånd för Fiffi.
Släppte direkt från bakluckan på bilen. Hon tog en liten runda och sedan iväg 250m och började ösa på. Fast och sedan gångstånd en bit och rundade oss. Älgarna hade ju hört oss och det blev rus ett tag för att sedan stå fast rätt länge på grannmarken. Vi konstaterade ko med kalv och jag visslade av och kopplade.
 
Nytt släpp några hundra meter bort. Han gå ca 150m innan det bliv stånd och fast i upptaget. Försökte smyga på men det var lönlöst över kärr och ris....Gick loss i gängstånd och rörde sig ut från marken i sakta mak. Stånd och gångstånd längre och längre bort. Tog bilen för att genskjuta. Hittade en liten väg och kom in på 250m. Gångstånd rakt på oss och kopplade på ett STORT vuxet djur. Troligen en tjur efter hur kroppen såg ut. Huvudet såg jag aldrig då jag var fokuserad på att få hem hunden. Visslade av och bröt för dagen.
 
 
Söndagen: Släppte på hemmamarken med 2st skyttar och tanken var gris.
Släppte i söderändan och hundarna iväg.
Tog kanske 10 min innan det var fullt ös på Fiffi 200m in på grannmarken. Stod tokfast i några timmar och jag fick gå vidare med Bella genom marken. Vågade inte gå på ståndet för hade jag stött och inte kunnat blåsa av Fiffi så hade det med all säkerhet gått över en stor väg.
Hon stod där och gapade hela morgonen innan älgen började knata utåt väg 28 och vi kunde koppla 200m från vägen.
Bröt där och åkte hemåt.
 
Fiffi är i god form nu men frysen är fortfarande tom.....
Synd att det aldrig skall lyckas fullt ut.
 
/ Kent

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar