måndag 17 november 2014

Älgjakt och "flytet" fortsätter

Gästade kompisens jaktlag på söndagen. Skjutbart=kviga och kalv.

Släppte på en stor såt  på morgonen. Gick väl till lunch utan ett enda upptag...
Grillade lite korv, fick någon "gliring" mest på skoj hoppas jag om odugliga hundar men det kunde ju kanske vara älgrent med..
Ställde ut skyttar i en ny såt några km bort.
Gick kanske 500m innan det blev fast stånd ca 200m från mig. Gick loss och blev gångstånd ner till en skytt som fick en stor älgko med full bredsida på hygget med en vilt gapande Fiffi bredvid. Bara att lyfta på hatten IGEN....Gick loss och drog iväg en bit till nästa skytt som fick se Fiffi och älgen. Fick nog vind där och drog iväg en bra bil i fullt sken och Fiffi kunde visslas in.
Samtidigt hade en skytt sett troligen 2st älgar i en plantering. Vi tog oss till platsen och jag försökte vissla in Fiffi igen. Som jag stod där och blåste i visselpipan så fick jag se en älg stå ca 100m in i planteringen, rafsade i ett skott och tog sikte. Var ett vuxet hondjur och när den skenade såg jag även en kalv som jag inte fick något bra läge på.
Tog ca 10min innan jag fick in Fiffi och kunde släppa på spåret. Upptag och fast direkt efter ca 250m.
Vi gick mot ståndet men det gick loss ca 100m, sedan fast igen i en hyggeskant. Allt verkade helt perfekt då vi hade alla skyttar på bra pass just här. Blev lite gångstånd runt bland skyttarna och kom ut på flera pass MEN DÅ HADE KON STÄLLT AV KALVEN..........Detta hände nog bara mig och Fiffi...Bara att lyfta på hatten igen..... Även Anders (jaktledaren) och jag såg älgen och hade ett fint skådespel i planteringen.

Fiffi gjorde ett kanonjobb med älgen och jag kunde vissla in henne från ståndet i mörkret framåt kvällen märkbart sur för att hon inte fick fortsätta jobba.

Tack till Brändamåla jaktlag för att jag fick komma men hundarna.

/ Kent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar