söndag 26 januari 2014

Helgens jakter.

Lör: Vi åkte upp till hemmamarken och skulle släppa Bella och en kompis hundar (Fiffi vilade i bilen och tyckte INTE det var kul). Blev några korta drev av en Tjt, troligen på rådjur. Bytte till en annan såt. Var nästan igenom när Bella drog i för kung och fosterland. Tokrus ca 50m sen still. Jag sprang som en tok.....Gick förbi en skytt som såg ryggen på en gris i slyet, jag kom in på ca 60m utan att komma till. Loss igen och iväg ner till nästa skytt som såg 2 grisar i slyet på för långt håll och sedan ut ur marken.
Det har varit stolpe ut med denna hunden hela tiden. Tycker verkligen vi är värda lite framgång snart. Jag gjorde verkligen allt jag kunde för att hinna få på ett skott på grisarna men det är som förgjort för oss. SÅ JÄKLA BITTERT.........Hoppas vi samlat ihop nu till en bra nästa säsong.

Sön: 4 hundförare. Jag med Fiffi och Bella, en med en spetsblandning en kopov och 2 Vestlaikor.
Blev nått rådjursdrev av spetsblandningen, Fiffi drog iväg med gris en runda på morgonen och på väg tillbaka så hittade hon en älg. Var väl det som hände. Inga grisar inne på denna annars säkra marken.

Fiffis jobb med älgarna måste berömmas. Hon har blivit en RIKTIGT BRA älghund. Jag stöter HÅRT flera ggr men hon ställer om inom 4-500m hela tiden. I dag var även en passkytt inne och kollade hur en bra ståndhund jobbar med älg och han tyckte det var riktigt spännande. Han kom in på ca 60m och 80m åt andra hållet stod jag och kunde tillslut koppla en RIKTIGT SUR Fiffi efter nästan 4tim jobb med älgkon. Får nog försöka träna på inkallning innan nästa säsong.....Stort sök och långa ståndtider är det för henne nu den kassa omplaceringshunden Lapinkairan Fiffi som blivit en gudabenådad älghund,

Nu har jag bara en jaktdag kvar på denna säsongen. Ledig på fredag och vi får se vart vi tar vägen jag och hundarna. Tänk vilken dröm att få skjuta en gris för Bella sista dagen. Hade varit nått det =).
/ Kent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar