måndag 26 december 2011

HÄRLIG GRISJAKT I DAG MED BELLA =)

Var inte särskilt sugen på att gå upp i ottan och köra till skogen när vi kom hem i går eftermiddag. Man blir lite sliten av att sova borta och köra bil. När jag kom i säng i går kväll så rengade det och blåste kraftigt så jag ställde inte klockan utan tänkte bara ta en snabbrunda i Fur och kolla till årtlarna.

Vaknade vid 8 tiden och låg och lyssnade men vinden hade avtagit och regnet slutat. Tog varken vatten eller nått annat än hunden och bössan med mig och drog iväg.
Släppte Bella utan några förhoppningar om dagen eftersom hon är skendräktig och uppför sig allmänt konstigt. Ja ja släppte vid järnvägen som numera är avstängd för ombyggnad i ca 1år (YES). Tog kanske 10min till Bella hittade en ko med kalv. Vi har kalv kvar att skjuta så det var ju lite intressant. Samtidigt ringde telefonen och det var min gode vän Anders som skulle släppa en av sina drevrar på rådjur på sin mark. Han hade kommit fram till en plantering när en gris skrek inne i planteringen. Som den GODE vän han är så släppte han inte utan ringde upp mig och undrade om jag ville komma och se om bella jagade gris.
Jag visslade in Bella och sprang tillbaka till bilen. Tankade inte på vägen upp för det skulle bara bli fram och tillbaka till Fur...........Med minimalt med bensin i bilen så körde jag dom ca 6 milen på rekordtid och mötte upp Anders och Chatrin på deras gård i Brändamåla. Anders visade planteringen och ställde ut sin fru och en annan kille som kommit med.
Bella var tokig redan när jag tagit ut henne ur bilen. Drog och stretade i kopplet.
Släppte i planteringskanten och hon drog som ett skott ca 200m in och det var fullt ståndskall direkt. Väntade en stund men det stog helt fast och rörde sig inte.
Gick på mot hund och gris som stog i en kärrkant med TÄTT underväxt gran och sly. Var inne på 5-6m men kunde inte se grisen. Efter ett tag gick den undan rakt från mig men mot Chatrin. Den passerade skogsvägen hon stog på i BRA fart så hon höll inne skottet.
Bella kom tillbaka och samma sak igen. Stog fast en stund för att sen gå ut samma håll. Nästa gris höll med GOD fart förbi henne. (all heder åt henne som inte sköt när hon tyckte det gick för fort)
Bella var tillbaka efter en stund och tog sig an en grupp med grisar som låg kvar. Dessa gick loss nästan direkt och drog genom vatten och videsly in på grannmarken. Jag stog ca 20-30m från men såg bara hur videt rörde sig när dom gick ut.
Bella kom tillbaka och började skälla på ca 30m från mig. Detta var nog en arg sugga eller galt för hon fick bra med stryk men hon viker då inte ner sig utan dunkar på riktigt bra. Jag försöker springa på för att i alla fall avbryta attacken. Kommer in på ca 10m innan grisen går en halvcirkel runt mig och drar upp i planteringens tätaste ställe. Jag står nu 5m från hunden och försöker se grisen men det är som en vägg mellan oss. Bella dunkar på bra men vet att detta är den elaka grisen så hon lyckas ej att få den att flytta sig. Vi har gjort vad vi kan på denna grisen och jag blåser av henne och lämnar området.

Vi höll väl på mellan 1-2timmar med grisarna. Inget skjutet men vi hade en riktigt spännande och härlig jakt.
Bella skötte sig lysande och klarade atackerna av surgrisen utan skador.

Körde dom 3 milen hem på ångorna som var kvar i tanken för att ta en snabbdusch, sen till svärmor för att äta kroppkakor =)

Nästa gång SMÄLLER DET =).
/ Kent.

6 kommentarer:

  1. Vilken härlig jakt du haft idag!!! Toppen! Det skulle man varit med på. Skaffa skyddsväst åt Bella. Tack för ett spännande skrivet referat. Skrattar åt din kommentar. Ja man vet ju aldrig. Vi får åtla på grannmarken här som jag även disponerar. Vi gjorde i ordning tunna med spridare men inte kommit längre.

    SvaraRadera
  2. Kul. Det är belöningen för all träning med hunden.. Snart dags o testa min Gråwachtel i häng med.
    MVH Niklas.

    SvaraRadera
  3. Så jäkla skönt när det funkar.
    Du får skriva om hur det går för din hund när ni varit i hägnet.Hur gammal är din?

    SvaraRadera
  4. Ja helt klart. Har lite problem med min för han springer gärna på rådjur. Hoppas det försvinner i takt med att gris o älg tar över. Har inte riktigt bestämt vilket hägn som jag skall åka till. Men lutar år Fredskog. Han är 13månader om en vecka. Hur har du gjort med rådjuren?

    SvaraRadera
  5. Kul med action Kent!! :)
    Skönt att Bella ligger i. Verkar bara varit slumpen att ni inte sköt nåt.

    SvaraRadera
  6. Walles: Hon har gjort 2st rådrev vad jag vet när hon var ca 8-10mån sen kan hon följa ca 50m. Hon är inte intresserad. Hennes mamma jagade rå 1a året sen bara gris så jag har inte haft dom problemen.
    Jag var i Fredskog när hon var knappt 1år. släppte då i 1ans hägn=VÄLDIGT tama grisar.Älg intresset verkar avta lite nu men vi får väl se hur det är nästa år. Släppt i några andra hägn och klart bäst är Stengrepen enl mig. Riktiga vilda grisar.
    Fredrik: Ja det var ju nära....Fasiken med men det kommer väl.

    SvaraRadera