måndag 6 oktober 2014

Helgens jakt

Tingsrydstrakten i lördags.
Svår såt med massa vass, blankvatten sly+ en stor väg som ena gränsen.
Jag med Bella och Fiffi. Johan och en kille till från andra hållet med 2 hundar.
Tog kanske 10min efter släpp som Fiffi drog i 20m från den stora vägen.....puh..vi hade folk på vägen för att om inget annat stoppa bilarna. Dom ropade att ett rådjur kom för Fiffi och jag tänkte att nu har det slagit runt i huvudet på lilla Fiffi men det var ett stänkdjur som drog undan från hundar och grisar.
Som vanligt i sådan terräng så blir det spring runt runt och fram och tillbaka när grisarna har övertaget och dom är svåra att hitta när det luktar gris överallt. Johans hund simmade även efter grisarna mitt på blankvattnet.....Höll på i några timmar fram och tillbaka med korta stånd. Både Bella och Fiffi jobbade på rätt bra i vassen och dyn med mig i kanten där det gungade 20m runt mig för varje steg.....kom inte ut till grisarna på nått vis.
Mina hundar bröt och tog en lov runt en av sjöarna på några km utan att hitta några grislöpor ut från området. Bella kom till mig men Fiffi bröt ut och jag såg att det var ett utspår på pejlen och strax efter ropade en skytt att en STOR galt gått förbi han på en väg. Såg att det drog mot den stora vägen så jag bad han koppla Fiffi och det var inga problem. Jag bröt där och satte hundarna i bilen.
Johans ena hund jagade fortfarande gris för glatta livet och tillslut fick en skytt ett läge på en brungris men det blev en bom.

Svårt ställe att jaga på med mina hundar i alla fall. Risken med hetare hundar i sådan terräng är ju såklart att det lätt blir skador. Grisarna är sjukt snabba även i dy och vass, hur dom nu gör för att vara det när det inte finns nått mothåll utan bara löst skit....Man blir aldrig klok på dom...

Bättre lycka en annan gång kanske...

/ Kent
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar