måndag 26 maj 2014

Blodspårsutbildning.

I går började vi utbildningen hundarna och jag tillsammans med instruktören Thomas.
Lite spännande då jag inte spårat nått med Fiffi.
Vi pratade igenom lite vad vi skall göra, hur vi skall gå tillväga mm medans vi la 4 spår.
2st korta ca 20m med en liten vinkel och 2st längre på ca 100m men vinkel och sedan 100m.(2 spår till varje hund)

Vädret var soligt 22gr varmt och riktigt klibbigt och svettigt i skogen.
Spåren gick i lite olika teräng med berghällar ljung och lövskog/snår.

Började med Bella som gick bra men hon har ju spårat en del innan. Hon var inte så het som hon brukar vara utan gick lite lugnare. Hon kan gena lite ibland och detta skall vi försöka få bort annars är jag riktigt nöjd med henne.

Fiffi gick bra en liten bit sedan körde hon upp nosen i luften och sökte upp klöven med vindvittringen........Hmm...där har vi lite att göra. Skall bli spännande att se om vi lyckas.

Nu har jag fått hemläxa och skall öva en del saker för att få dom att bli spårnoga. Vi fgår väl se om Thomas skäller på mig på söndag eller om jag lyckats något med läxan..

1 kommentar: