söndag 17 oktober 2010

Skogsrunda.

Gick en runda i skogen i dag med Bella. Vi såg både rådjur och kronhjort och satte bella på spåren. Rådjursspåret följde hon tyst en liten bit men hjorten brydde hon sig inte om ett dugg när vi kom dit ca 30min efter att den gick förbi. Vet snart inte vad jag skall göra, Nu känns det riktigt hopplöst. Allt har gått kanon med henne men nu när det skall jagas som hon är ämnad för så händer ingenting. Hon är efter bästa föräldrar men det verkar inte hjälpa. Kan väl ändå inte vara att hon är sen med jakten? När hon va bara några månadet så var hon helt tokig i rådjuren här på ön och är fortfarande när vi är ute och går om kvällarna. Ställde en mink i en risbuske så det slog gnistor om henne när hon var 12-13 veckor gammal.......

3 kommentarer:

  1. En kur mot noskvalster är inte fel innan varje jaktsäsongen, speciellt om du misstänker att de kanske vara de? Annars ta ett släpp i vildsvinshägn nu i början på säsongen.

    Min har inte visat något intresse för rådjur alls och jag har inte börjat banna honom för rådjur heller. Däremot hade han gångstånd/drev på en kviga förra veckan runt 10min innan jag lyckades koppla honom. Kändes som de var lite för tidigt. "söket" blev betydligt bättre dom gånger vi varit ute efter mötet med älgen iaf. Från att ha varit 50-80m har de nu legat på 100-140m.

    SvaraRadera
  2. Tror inte det har med näsan att göra. Hon spårar kanon om än lite för fort och hetsigt. Skall gå spårkurs med henne. Satte upp mig hos hundbiten i sommras men har inte hört från dom än men har spårat en hel del själv.
    Skall försöka släppa i hegn så snart jag kan, Vill ju jaga om helgerna nu :-)
    Blev så förvånad bara att hon inte brydde sig alls om kronhjorten, mycket märkligt.Hennes mamma jagade lite rådjur 1a året men sen bara gris så man vet ju aldrig....Vill inte skjuta rå när vi är ute nu men snart får det väl bli en smäll i ett rå för att se hur hon reagerar.

    SvaraRadera
  3. Nej de borde ju inte vara noskvalster då.

    Men jag håller med att de är lite märkligt som du beskriver med hjorten men min har gjort samma sak med rå, iaf hittills..

    Låt henne komma i kontakt med allt dött vilt som du vill jaga med hunden så ofta du kan bara o ge henne rikligt med beröm! Fortsätt lägga spår o släpp i hägn så fort du kan. Polletten trillar väl ner snart hunden e ju fortfarnade väldigt ung.

    SvaraRadera